شنبه تا 5 شنبه از ساعت 9 تا 17
09120149115 02188307019
02188307019
09120149115

تور گرجستان

جهت اطلاع از قیمت و تاریخ تور هوایی تفلیس کلیک کنید !

جهت اطلاع از قیمت و تاریخ تور زمینی باتومی کلیک کنید !

جهت اطلاع از قیمت و تاریخ تور هوایی باتومی کلیک کنید !

گرجستان

 

تور تفلیس

گرجستان کشوری واقع در قفقاز جنوبی است که از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب شرق به جمهوری آذربایجان و از جنوب با ترکیه و ارمنستان هم‌مرز است. پایتخت آن، شهر تفلیس است. مساحت گرجستان ۶۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن در ژانویه سال ۲۰۲۱ بیش از ۴ میلیون نفر بوده‌است. گرجستان یک جمهوری متمرکز نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهاروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی این کشور ، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است؛ که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد.مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی کارتولی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می‌باشد.از زمان بنیان پادشاهی گرجستان باستان یا همان ایبریا توسط پارناواز یکم در سده چهارم پیش از میلاد تا زمان حمله مغول به گرجستان در سده ۱۳ میلادی، دوره صلح و آرامش در تاریخ گرجستان است و از حمله مغول به بعد، گرجستان تاریخی پر فراز و نشیب را با ایستادگی در برابر حملات ایرانیان، عثمانی‌ها و روس‌ها گذرانده که واپسین مورد آن حمله روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی است.کشور گرجستان به‌ دلیل داشتن موقعیت خاص استراتژیک و نزدیکی به ترکیه و روسیه، همواره پتانسیل تبدیل شدن به ‏یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار را دارد و در این سال‌ها تمام تلاش خود را در این امر به کار بسته است. گردشگران ایرانی می‌توانند به ‏راحتی بدون ویزا به گرجستان سفر کنند، به همین دلیل این کشور یکی از مقاصد محبوب برای سفر در میان ایرانیان است.

 

 

فرهنگ گرجستان

فرهنگ گرجستان همراه با تاریخ طولانی این کشور رشد کرده و آداب و رسوم و سنت های منحصر به فردی را به وجود آورده است. در حالی که برخی از این عادات، طی مدت‌ها فراموش شده اند اما هنوز تعدادی از آن‌ها باقی مانده‌اند که گرجی‌ها گرامیشان می‌دارند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. در اینجا چند مورد جالب که باید در مورد فرهنگ گرجستان بدانید، آورده شده است.گرجستان به عنوان یک کشور مهمان نواز شناخته می‌شود: در طول سال‌ها، گرجستان به عنوان یک کشور مهمان‌نواز شهرت یافته است. حتی بنای یادبودی به نام مادر گرجستان وجود دارد که نماد مهمان‌نوازی و دوستی است و مشرف به تفلیس پایتخت گرجستان است. در تفلیس، مهمان هدیه‌ای از جانب خداوند محسوب می‌شود، بنابراین مردم محلی با تمام بازدیدکنندگان با احترام و با حساسیت هر چه بیشتر برخورد می‌کنند.

رسم شام‌های مفصل: گرجی‌ها رسم پذیرایی با شام‌های مفصلی به نام سوپرا را دارند که در آن یک میز از غذاهای مختلف پر می‌شود و مردم ساعت ها دور آن می نشینند و غذایشان را میل می‌کنند.

دو سال نو در تفلیس: از آنجایی که گرجستان یک کشور ارتدکس است، از تقویم جولیانی پیروی می کند. بنابراین، مردم تفلیس دو بار در سال تعطیلات سال نو را جشن می گیرند. یکبار در اول ژانویه، مانند سایر نقاط جهان، و بار دیگر در 14 ژانویه. طبق تقویم آن‌ها، سال نو در تاریخ دوم اتفاق می‌افتد که مردم محلی آن را “سال نو قدیم” می نامند.

عدم ضرورت پرداخت انعام در گرجستان: رستوران‌ها و کافه‌های گرجستانی در صورت‌حساب نهایی که به شما می‌دهند، هزینه خدمات را در نظر می‌گیرند. درصد این هزینه با توجه به مکان متفاوت است و بین 10-18 درصد متغیر است. بنابراین، انعام دادن به پیشخدمت یا متصدی کافه به اختیار شماست. با این حال، اگر فکر می‌کنید خدماتی که دریافت کرده‌اید ارزشی بیش از آن چیزی دارد که پرداخت کرده‌اید، در صورت تمایل می‌توانید هر مقدار که می‌خواهید انعام بدهید.

گرجی‌ها مراسم عروسی را مفصل برگزار می‌کنند: گرجی ها علاقه‌مند به جشن گرفتن مناسبت‌های مختلف با دعوت از تعداد زیادی مهمان هستند. عروسی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در مقایسه با جشن‌های دیگر، مهمانان بیشتری دارند. هر خانواده حداقل صد نفر را دعوت می کند. حتی اقوام دور خانواده که ممکن است عروس و داماد آنها را نشناسند، دعوت نامه عروسی را دریافت می‌کنند. مرسوم است که نپذیرفتن دعوت به عروسی، توهین آمیز تلقی می‌شود، مگر اینکه شخصی دلیل موجهی برای آن داشته باشد.

 

تفلیس

طبق مستندات، شهر تفلیس برای اولین بار در اواسط قرن پنجم توسط پادشاه واختانگ گورگسالی تأسیس شد که در حین شکار در این منطقه با چشمه های آب گرم متعددی مواجه شد و چنان تحت تأثیر آنها قرار گرفت و دستور داد که شهری جدید در این مکان ساخته شود. به این ترتیب این شهر تفلیس نامگذاری شد که در زبان گرجی به معنای “مکان گرم” است. مانند بسیاری از شهرهای باستانی، سوابق باستان شناسی نشان می دهد که منطقه اطراف تفلیس قبل از «تاسیس رسمی توسط یک حاکم بزرگ» نیز مسکونی بوده است. با این حال به نظر می رسد که شاه وختنگ شهرک موجود در آن زمان را تا حد زیادی گسترش داد و پسرش بعداً آن را به عنوان پایتخت جدید پادشاهی خود انتخاب کرد.تفلیس به دلیل موقعیت استراتژیک خود در مسیرهای تجاری اصلی، به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد، اما ثروت رو به رشد آن توجه خارج از کشور را به خود جلب کرد.از اواخر قرن ششم تا پایان قرن یازدهم، شهر توسط مهاجمان خارجی فتح و غارت شد: ایرانی‌ها، بیزانسی‌ها، عرب‌ها، خزرها و ترک‌های سلجوقی همگی برای این پایتخت می‌جنگیدند. سرانجام، در سال 1122، گرجی ها به رهبری پادشاه دیوید گرد هم آمدند و تفلیس را پس گرفتند و عصر طلایی جدیدی را شعله ور ساختند.تفلیس به عنوان شهری بزرگ حتی فراتر از قفقاز شهرت یافت. این دوران طلایی در قرن سیزدهم با آمدن مغول ها به طور ناگهانی به پایان رسید و تفلیس ابتدا توسط خوارزمیان و سپس توسط خود مغول ها به صورت متوالی فتح و غارت شد. شهر ویران شده بود. در حالی که گرجستان در تمام این مدت اسماً مستقل باقی ماند و پادشاهان گرجستان بی وقفه برای محافظت از پادشاهی خود جنگیدند، به تدریج آشکار شد که گرجستان به سادگی نمی تواند به تنهایی و به اندازه کافی از خود در برابر مهاجمان دفاع کند.بر اساس معاهده 1783 گئورگیفسک، روسیه قول داد از خودمختاری گرجستان محافظت کند. تفلیس در حالی که دیگر پایتخت مستقلی نبود، شهری بسیار مهم باقی ماند و به مرکز اصلی اقتصادی، فرهنگی و اداری قفقاز روسیه تبدیل شد. جاده‌ها و راه‌آهن‌های جدیدی ساخته شد که تفلیس را به باقی امپراتوری روسیه متصل می‌کرد و شهر شروع به کسب فرهنگ و معماری جدید و اروپایی‌تر کرد.در دوره شوروی، تفلیس به رشد خود ادامه داد اما سقوط اتحاد جماهیر شوروی بار دیگر شهر را در یک دوره آشفتگی فرو برد، زیرا جنگ داخلی گرجستان شروع شد. کیفیت زندگی برای اکثر شهروندان به دلیل بیکاری کاهش یافت و بسیاری از زیرساخت های شهر از بین رفت. به هر حال تفلیس امروزی حاصل فراز و فرودهای بسیار این شهر در طول تاریخ است

بهترین زمان برای سفر به تفلیس

تفلیس در طول سال از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. بهار در پایتخت گرجستان کوتاه و گرم است، روزهای آفتابی تا اواخر آوریل به ماه های گرم تابستان تبدیل می شوند. تابستان‌ها کاملاً گرم و مرطوب هستند، در حالی که پاییز و زمستان دمای نسبتاً معتدلی دارند.

بهار (مارس تا می): در این ماه تفلیس کمی سرد است و رطوبت دارد. باران تا حدودی می‌بارد. بهار دومین فصل شلوغ گردشگری تفلیس است.

تابستان (ژوئن تا آگوست): در تابستان تفلیس آب و هوای کاملاً گرمی دارد. در این ماه‌ها بارش‌های متوسط ​​با میزان 2 تا 5 روز بارندگی در ماه مشاهده می‌شود. ژوئن تا آگوست شلوغ‌ترین فصل گردشگری در تفلیس است، بنابراین هزینه اقامت ممکن است بیش از حد معمول باشد.

پاییز (از سپتامبر تا نوامبر): دمای هوای تفلیس در پاییز به تدریج سرد می‌شود که با توجه به رطوبت و باد ملایمی که می وزد مطبوع به نظر می‌رسد. باران یا برف به میزان معمولی می بارد. گردشگری در این ماه ها رونق کمتری دارد. بنابراین هتل‌ها ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند.

زمستان (از دسامبر تا فوریه): هوا در این فصل از سال در تفلیس بسیار سرد است. به طور متوسط در حدود 2 تا 3 بار در ماه، باران یا برف می‌بارد. تفلیس در زمستان گردشگر کمتری دارد زیرا گشت و گذار در شهر به دلیل سردی هوا سخت‌تر می‌شود.

راه های سفر به تفلیس

دسترسی به تفلیس گرجستان از طریق زمینی

تفلیس گرجستان از راه‌های مختلفی قابل دسترسی است و از هر وسیله‌ای برای رفتن به آن می‌توان استفاده کرد؛ پیشنهاد ما برای سفر به گرجستان استفاده از هواپیما است. اما اگر می‌خواهید راه‌های زمینی، مانند سفر با خودروی شخصی را امتحان کنید، نگاهی به سفرنامه سفر به گرجستان با خودروی شخصی بیندازید تا به طور کلی با شرایط آن آشنا شوید. اما به دلیل نزدیکی این شهر به ایران راه‌های دیگری نیز برای دسترسی به آن وجود دارد که طرفداران خاص خودش را دارد.

سفر به تفلیس با ماشین شخصی: بسیاری از افراد علاقه‌مند هستد با ماشین شخصی خود به شهر تفلیس سفر کنند. این کار معایب و مزایای خودش را دارد. یکی از معایب معطلی زیاد و همچنین اتلاف وقت برای دریافت مدارک مورد نیاز مانند گواهینامه بین‌المللی، کاپوتاژ پلاک و دریافت بیمه شخص ثالث قبل از سفر است. از مزایای آن نیز می‌توان به کسب تجربه بی‌نظیر از جاده‌ها و طبیعت، دسترسی راحت به دیدنی‌های شهر تفلیس اشاره کرد. سفر زمینی از مرزهای مختلفی صورت می‌گیرد. سفر به تفلیس از مرز ترکیه، سفر به تفلیس از مرز آذربایجان و سفر به تفلیس از مرز ارمنستان راه‌هایی هستند که می‌توانند مسافران تفلیس را به مقصدشان برسانند.

سفر به تفلیس با قطار: در حال حاضر قطار مستقیمی از ایران به سمت گرجستان وجود ندارد اما مسافران می توانند خود را به یکی از کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان برسانند و از آنجا به وسیله قطار به تفلیس سفر کنند.

سفر به تفلیس با اتوبوس: این گونه سفرها معمولا در قالب تور هستند. اتوبوس‌هایی وجود دارند که از پایانه‌های شهر تبریز و تهران شما را به شهر تفلیس می‌رسانند. از طریق تور زمینی گرجستان می‌توانید سفر به تفلیس و باتومی را با اتوبوس تجربه کنید.

سفر به تفلیس با هواپیما و از طریق هوایی‏:

یکی از آسان‌ترین و در دسترس‌ترین راه‌های سفر به تفلیس از طریق خطوط هوایی و با استفاده از هواپیماست. برگزارکنندگان تور تفلیس با استفاده از خطوط هواپیمایی داخلی، مسافران این شهر را به مقصدشان می‌رسانند. یکی از ویژگی‌های این نوع سفر به تفلیس صرفه‌جویی در وقت است. این تورها تمام موارد مورد نیاز برای مسافران را در نظر گرفته و برنامه‌ریزی مناسبی را برای سفر آن‌ها ارائه می‌دهند.

پروازهای تفلیس در فرودگاه Tbilisi International Airport‏ به زمین می‌نشینند. فرودگاه بین‌المللی تفلیس، در‎ ‎تفلیس پایتخت‎ ‎گرجستان‎ ‎واقع شده و این فرودگاه ‏تائید شده توسط سازمان ملی هوانوردی آمریکا است. فرودگاه تفلیس از استانداردهای روز برخوردار است و بزرگترین فرودگاه ‏اروپای شرقی پس از فرودگاه شرمیتوو روسیه به شمار می‌رود. همچنین این فرودگاه به اکثر نقاط دنیا پرواز مستقیم دارد‎ .‎

بهترین هتل‌ های تفلیس

تفلیس یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده در جهان است و سالانه بیش از 3.6 میلیون نفر به این شهر سفر می‌کنند. از این جهت هتل‌های مختلف با بازه قیمتی متفاوتی در تفلیس پیدا می‌شوند. البته برای راحت‌تر کردن کار شما در جستجوی یک هتل ایده‌آل در این شهر مطلبی با عنوان بهترین هتل‌ های تفلیس از نظر مردم آماده‌ کرده‌ایم که با بررسی آن می‌توانید اطلاعات لازم را کسب کنید. انواع اقامتگاه‌ها نیز در تفلیس یافت می‌شوند که با توجه به بودجه مسافران خدمات متفاوتی را ارائه می‌کنند.

hostels یا مسافرخانه‌ها: این سبک از اقامتگاه‌ها در تمامی شهر‌های توریستی جهان برای مسافران جوان و کسانی که تنها به محلی برای خواب، اقامت ساده و استراحت اهمیت می‌دهند، کارآمد است. در این سبک از هتل‌ها تخت‌های دو طبقه یا اتاق‌هایی با تعداد زیادی تخت متداول‌ترند.

هتل ها: تعداد زیادی هتل با درجه کیفیت متفاوت در تفلیس موجود است که از هتل‌های سه ستاره شروع و به پنج ستاره‌های لوکس ختم می‌شوند. این هتل‌ها به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهند و محلی که قرار دارند قیمت‌های متفاوتی دارند.

 

 

در کدام محله‌های تفلیس اقامت کنیم؟

اول از همه باید خاطرنشان کرد که تفلیس شهر بسیار بزرگی است و تشخیص اینکه بهترین منطقه برای اقامت کجاست، می‌تواند کار دشواری باشد. خوبی تفلیس این است که بیشتر مناطق شهر با وسایل حمل و نقل عمومی به خوبی به هم متصل هستند و به مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها دسترسی دارند. پس بیایید با مروری اجمالی از بهترین مناطق تفلیس برای اقامت گردشگران شروع کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید چه محله‌ای متناسب با نیازها، علایق و بودجه شماست. تمام مسافت های اعلام شده مقدار پیاده روی لازم تا میدان آزادی، مرکز تفلیس است.

شهر قدیمی تفلیس: این منطقه 2 تا 3 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه میدان آزادیست. شهر قدیمی تفلیس مرکز منطقه توریستی این شهر است و اگر در سفرتان زمان زیادی برای دیدن همه چیز ندارید یا می خواهید در طول روز به محل اقامت خود بیایید و برگردید، محله مناسبی است. خانه‌های سنتی بازسازی‌شده‌ زیبایی در این منطقه وجود دارد و در هر گوشه می‌توانید خوابگاه‌ها، هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها را پیدا کنید. قیمت‌ها در این منطقه بسیار بالاتر از سایر مناطق شهر به خصوص در فصل‌های توریستی خواهد بود.

محله آولاباری (AVLABARI): این منطقه 20 تا 25 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه آولاباریست. این منطقه محل مناسبی برای اقامت اقتصادی در تفلیس است. آولاباری نزدیک به شهر قدیمی است اما بسیار محلی‌تر است و قیمت‌ها در آن بسیار پایین‌تر است. این منطقه مغازه‌های کوچک و تعداد انگشت شماری رستوران محلی دارد. هتل‌های بزرگ‌تری نیز در این منطقه وجود دارند، اما عمدتاً آپارتمان‌های اجاره‌ای در همه جای آن دیده می‌شوند.

روستاولی (RUSTAVALI): این منطقه 10 تا 15 دقیقه تا میدان آزادی پیاده‌روی دارد. نزدیکترین ایستگاه مترو به آن ایستگاه روستاولی یا ایستگاه میدان آزادیست. روستاولی بلوار اصلی تفلیس است و در آن مغازه‌ها، کافه‌ها و هتل‌ها قرار دارند. این بلوار از میدان آزادی در مرکز تفلیس شروع می‌شود و تا چندین کیلومتر امتداد دارد. چندین مورد از مجلل‌ترین هتل‌های تفلیس و همچنین موزه ها و تئاترها در این خیابان وجود دارند. هاستل‌ها و مهمانخانه‌های بیشتری در این منطقه دیده می‌شود. روستاولی منطقه خوبی برای نزدیک بودن به کافه‌ها و رستوران‌ها است.

در تفلیس از کجا خرید کنیم؟

وقتی نوبت به خرید در تفلیس می‌رسد، بهترین مکان برای این موضوع، فروشگاه‌های مستقل فراوان در شهر هستند، جایی که آثار هنری، لوازم خانگی، لباس و سرامیک‌های دست‌ساز را خواهید یافت. علاوه بر خرید از مناطق و بازارهای سنتی، در تفلیس مراکز خرید مدرن با برند‌های روز دنیا را نیز خواهید یافت. البته با توجه به بودجه سفرتان انتخاب با شما خواهد بود که به کدامیک از این مراکز خرید مراجعه کنید. در ادامه شما را با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

بازار برجومی

بازار برجومی در تفلیس، قدیمی‌ترین بازار پایتخت محسوب می‌شود. نام دیگر آن بازار مواد غذایی برجومی است. پیشینه تاریخی این بازار آن را به یکی از نقاط دیدنی گرجستان تبدیل کرده است. منابع تاریخی نشان می‌دهند که بازار مواد غذایی در تفلیس در سال های جنگ داخلی گرجستان به وجود آمد. فروشندگان در بازار اسلحه، لباس و مهمات می‌فروختند. البته دهه‌ها بعد، هیچ کدام از این محصولات باقی نمانده بود، اما هنوز هم می‌توانید محصولات خوشمزه‌ای را که توسط ساکنان محلی پرورش یافته و تولید می‌شوند، از این بازار خریداری کنید.

بازار درای بریج، فلی مارکت (Flea Market Dry Bridge)

بازار درای بریج در تفلیس یک بازار پرطرفدار در پایتخت گرجستان است که به پل خشک نیز معروف است که در آن سوغاتی‌های گرجی فروخته می‌شود. این بنا در بخش قدیمی شهر، روی پل و توسط معمار ایتالیایی، جووانی اسکودیر در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده است. بازار دستفروشی در پل خشک تفلیس در اواخر قرن گذشته ظاهر شد. این دوره برای کشور گرجستان بسیار سخت بود، بسیاری از ساکنان در فقر مطلق بودند و مجبور به فروش اموال خود شدند. بیشترین ضربه را مردمی خوردند که در نزدیکی پل خشک تفلیس زندگی می‌کردند، زیرا در خانه‌های قدیمی آن‌ها نور و آب وجود نداشت. دوران سختی در گذشته این شهر مدفون شد، اما بازار دستفروشی تا به امروز در همان مکان باقی ماند، تقویت شد و گسترش یافت. امروزه می‌توان اقلام عتیقه، سوغاتی‌های دست ساز، عتیقه‌جات و تابلوهای نقاشی را از این بازار خریداری کرد.

بازار لیلو (Lilo Market)

بازار لیلو در تفلیس دورترین بازار از مرکز تفلیس است که در بزرگراه کاختی 112 (5 کیلومتری فرودگاه) واقع شده است. لیلو بازار بزرگیست که در آن متنوع‌ترین محصولات از دبی، ترکیه و چین جمع آوری شده و به فروش می‌رسد. در میان خریداران این بازار می‌توانید ساکنان محلی، مغازه‌داران و ساکنان شهرهای مجاور گرجستان را ملاقات کنید. فروش در بازار لیلو به صورت عمده و خرده انجام می شود.

مرکز خرید ایست پوینت (East Point)

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس مال در قسمت شرقی تفلیس واقع شده است. ایست پوینت ترکیبی از: فروشگاه های لباس، کفش، لباس بچه‌گانه، جواهرات و لوازم جانبی، لوازم آرایشی و عطر، اسباب بازی، کتاب، لوازم جانبی و هایپر مارکت است. خدمات بانک، داروخانه، سالن زیبایی، کافه، رستوران و تنقلات، سرگرمی در Cavea، IMAX و غیره در این مرکز خرید وجود دارد.

تفلیس مال

تفلیس مال در قسمت غربی تفلیس واقع شده است. تفلیس مال ترکیبی از فروشگاه های لباس زنانه، اسباب بازی‌ها، سلامت و زیبایی، عینک آفتابی و اپتیکال، هایپر مارکت، لوازم الکترونیکی، فروشگاه های تخصصی، فست فود، لباس مردانه، کفش، جواهرات، کتاب و لوازم التحریر، لباس خانگی، پارچه و دکور، لوازم جانبی، سوغاتی، غذاهای گرجی و غیره است. سینما، آکواریوم Zootopia ،Airsoft Arena، بیلیارد و تنیس روی میز از تفریحاتیست که می‌توانید در این مرکز خرید بیابید.

 

معرفی جاذبه توریستی تفلیس

همانطور که اشاره شد تفلیس یکی از مقاصد توریستی جذاب در اوراسیا است که جاذبه‌های متعددی در آن دیده می‌شود. در ادامه به معرفی تا برخی از جاذبه‌های توریستی تفلیس پرداخته‌ایم.

بازدید از شهر قدیمی تفلیس Altstadt‏‏

‏شهر قدیمی تفلیس که به عنوان شهری کهن در این منطقه شناخته می شود، اولین گزینه پیشنهادی در ‏سایت تریپ ادوایزر برای گردش در شهر تفلیس است. دولت وقت گرجستان سعی کرده است که این قسمت قدیمی ‏را حفظ کند و از آن برای صنعت گردشگری بهره‌برداری کند. این منطقه در کنار رودخانه ‏Mtkvari‏ واقع شده است و قلعه‌های ‏متفاوتی از جمله قلعه‏Narikala ‎‏ و بنای‏Kartlis Deda ‎‏ دارد که از جمله جاهای دیدنی در این منطقه هستند. ‏

بازدید از قلعه ناریکالا

‏این قلعه قدیمی که در مقابل شهر تفلیس و رودخانه‏Kura ‎‏ قرار گرفته است، یکی دیگر از نقاطی دیدنی‌ست که می‌توانید در سفر به گرجستان از آن دیدن کنید. قلعه ناریکالا شامل دو دیوار بزرگ است که باغ‌های تفلیس در آن قرار ‏گرفته‌اند. همچنین حمام‌های‏Sulphur ‎‏ نیز در قلعه وجود دارد. ‏

 

 

بازدید از پل صلح  The Bridge of Peace

‏شورای شهر تفلیس گرجستان در اوایل سال ۲۰۱۰ سفارش ساخت سازه‌ای به‌منظور اتصال بخش‌های قدیمی و ‏جدید تفلیس را به یک طراح برجسته ایتالیایی داد و در ماه می همان سال مراسم رسمی افتتاحیه ‏‏«پل صلح تفلیس» بر فراز رودخانه کورا برگزار شد. ‎روی سقف این پل ۱۵۰ متری، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ‎ LED ‎نصب شده که در شب ‏منظره بدیعی خلق می‌کنند. نورپرداز فرانسوی پروژه ساخت پل را در ستایش زندگی و صلح نامیده است.

 

 

بازدید از ‏فانیکولار

‏یکی دیگر از نقاطی که در سفر به تفلیس نباید از دست داد، بازدید از مجموعه فانیکولار است. این مجموعه ترکیبی ‏از رستوران زنجیره‌ای و نقاط دیدنی است و قدمت آن به سال 1905 بر می‌گردد. این مجموعه بیش از 5 رستوران ‏دارد. رستوران ‏Chela ‎‏ که رستوران گرجی است، در کنار ‏Puri Guliani ‎‏ و مجموعه‌های دیگر پذیرای تمامی ‏گردشگران هستند. به این مجموعه یک خط قطار فونیکولار نیز اضافه کنید که از ابتدای خیابان ‏Chonkadze ‎ تا تپه Mtatsminda‎‏ کشیده شده است.

تفریح در شهربازی متاتسمیندا

‏در بالای کوه (‏Mtatsminda) متاتسمیندا، شهربازی زیبایی به همین نام وجود دارد که گردشگران ورودی به این شهر زیبا، نباید به ‏راحتی از کنار آن گذر کنند. انواع رولر کوسترها، سرسره‌های آبی و تفریحات دیگر برای شما در این پارک ایجاد شد، بنابراین در صورتی که خواهان تفریح و هیجان هستید حتما سری به شهربازی متاتسمیندا بزنید. ‏ ‏

 

 تور هوایی تفلیس

حرکت همه روزه

خدمات تور :

  • بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • اقامت در هتل های 2 تا 5 ستاره
  • صبحانه
  • گشت شهری ( هزینه به عهده مسافر )
  • بیمه مسافرتی
  • لیدر محلی فارسی زبان
  • ترانسفر فرودگاهی

 

باتومی-گرجستان

باتومی-گرجستان

باتومی

اگر بخواهید درباره سفر به باتومی بیشتر بدانید، اینکه خانوادگی است یا به درد سفرهای رمانتیک می‌خورد، باید گفت هر دو به یک انداره درجه بندی می‌شوند. باتومی شهری است که هم می‌توان در آن خوش‌گذرانی و زندگی شبانه را تجربه کرد و هم می‌توان از بخشی از تاریخ منطقه دیدن کرد و با فرهنگ بومی کشور آشنا شد.حتی اگر از زندگی روزمره خسته شده‌اید و می‌خواهید چند روزی را در آرامش ساحل و دریا بگذرانید باز هم سفر به باتومی گزینه ایده‌آلی است. به خصوص آنکه برای سفر به آن نیاز به گرفتن ویزا نیست و هر وقت اراده کنید برای سفر به این شهر پرواز و هتل به راحتی پیدا می‌شود.

آب‌ و هوای باتومی

باتومی مرطوب‌ترین شهر گرجستان است و تقریبا در هر فصلی از سال بارش باران دارد، اما خوشبختانه باران‌های سیل‌آسای شهرهای استوایی را ندارد. بهترین زمان سفر به باتومی اواسط بهار تا آخر مهرماه است و تا اوایل آبان هم می‌شود همچنان در دریای سیاه شنا کرد.

همچنین متوسط دما در تابستان ۲۵ درجه و در زمستان ۷ درجه بالای صفر است.

در باتومی چه چیزهایی را باید دید

ساحل سحرآمیز

مردم باتومی معتقدند شنا کردن و آفتاب گرفتن در این ساحل بیماری‌های مفصلی را درمان می‌کند و آبی آرامش‌بخش دارد. این ساحل از محبوب‌ترین جاهای دیدنی باتومی است و مردم محلی و گردشگران، شناکردن در دریای سیاه و استراحت و آفتاب‌گرفتن در ساحل سحرآمیز را دوست دارند. شما هم در سفر به باتومی این ساحل را تجربه کنید و ببینید که واقعا حرف‌هایی که در موردش گفته می‌شود حقیقت دارد یا نه.

البته طبیعت گرجستان خیلی بیشتر از این‌ها جذابیت دارد که می‌توانید بشناسید.

بلوار باتومی

این بلوار در مجاورت دریا از زیباترین جاذبه‌ ها در سفر به باتومی است. این مسیر پیاده‌روی وسیع با درخت‌کاری و گل‌آرایی خاص با چشم‌انداز دریا و شهر در حالی‌که نسیم ملایمی می‌وزد، در طول روز جان می‌دهد برای سیاحت. علاوه بر درختکاری، بناهای زیبا، مجسمه‌ها و سازه‌های هنری، چرخ‌وفلک و آب‌نماهای موزیکال، منظره‌ی چشم‌نوازی از این بلوار ساخته‌اند. کافه‌ها و رستوران‌های فضای باز این بلوار در شب شور و حال خاصی دارند.

میدان اروپا

در واقع میدان اصلی شهر باتومی است و احتمالا در تور باتومی بارها از آن عبور می‌کنید. بسیاری از کنسرت‌های بزرگ خوانندگان مطرح خوزه کارراس، آندریا بوچلی، گروه بونا ویستا و انریکه ایگلسیاس در این میدان برگزار شده‌اند. مجاور این میدان پارکی است که در شب‌های گرم تابستان گردشگران و اهالی باتومی در آن استراحت می‌کنند.

میدان پیازا

از زیباترین معابر باتومی است و سبک‌ و سیاقی ایتالیایی دارد. دور تا دور این میدان را هتل و رستوران و کافه احاطه کرده است. بساط موسیقی خیابانی و در کافه‌ها موسیقی زنده هر شب به راه است.

مجسمه‌ مده‌آ

این مجسمه برای زنده نگه‌داشتن افسانه‌ مده‌آ در باتومی ساخته شده است. در اسطوره‌های یونانی مده‌آ زنی از اهالی کولخیس در گرجستان بوده است. یاسون که رهبر پهلوانان یونانی بوده، عازم سفری می‌شود تا بتواند به پدر خود برای پس‌ گرفتن تخت پادشاهی کمک کند. مده‌آ عاشق یاسون می‌شود و با او فرار و سپس ازدواج می‌کند. بعدها یاسون او را رها می‌کند و عاشق دختری دیگر می‌شود. مده‌آ از شدت خشم، معشوق جدید یاسون و فرزندان خود را می‌کشد.

آکواریوم باتومی

این آکواریوم تنها برای نمایش ماهی‌ها و آبزیان، مشهور نیست و به خاطر بنای بسیار مدرنش مشهور است که در طراحی آن از سنگریزه‌های ساحلی باتومی الهام گرفته شده است. نمای بیرونی آکواریوم باتومی شبیه چهار سنگ بزرگ است که در داخل هرکدام گونه‌های خاصی از آبزیان را به نمایش گذاشته‌اند.

مجسمه عشق

این مجسمه در واقع دو سازه فلزی است از شمایل یک زن و مرد هستند که در کنار دریا واقع شده است. این دو مجسمه نماد عشق پسری به نام علی اهل آذربایجان است که عاشق دختری گرجی و مسیحی به نام نینو می‌شود. طبق داستان خانواده‌ها با عشق آنان مخالفت می‌کنند و آن دو مجبور می‌شوند از هم جدا شوند ولی دوری هم را نمی‌توانند تحمل کنند و دق کرده و از دنیا می‌روند تا در دنیایی دیگر به هم برسند.

ویژگی این سازه مدرن این است که از  لایه‌هایی فلزی درست شده و هر ۱۰ دقیقه دو مجسمه به سمت هم حرکت کرده و بعد جسم آن‌ها در هم فرو رفته و به شکل یک تن در می‌آیند اما بعد از هم جدا شده و به طرف مخالف می‌روند و از هم دور می‌شوند.

مجسمه عشق بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا برای تماشا به باتومی می‌کشاند.

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

این کلیسای زیبا در خیابان باراتاشویلی، باشکوه‌ترین کلیسای باتومی است و معماری بیرونی و درونی آن بسیار زیباست. این بنا که به سبک گوتیک ساخته شده است دارای دو برج دوقلوی بلند، پنجره‌های شیشه ای رنگی، مجسمه‌های سنگی و نقاشی‌های دیواری زیباست.

تله کابین آرگو

این تله‌کابین با ارتفاعی ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا، چشم‌انداز منحصربه‌فردی از شهر باتومی، دریای سیاه و کوه‌های احاطه‌کننده‌ آن دارد. همچنین در این مرکز تفریحی انواع رستوران‌، کافه‌ و فروشگاه‌ نیز وجود دارد و تراس لژِ سلطنتیِ آن منظره‌ زیبایی از شهر و تپه‌های اطراف را به معرض نمایش می‌گذارد.

جشنواره‌ی بین المللی دریای سیاه جاز

هر ساله در ماه جولای باتومی میزبان جشنواره‌ بین‌المللی جاز دریای سیاه است و سازمان‌دهندگان این فستیوال بهترین خوانندگان و نوازندگان موسیقیِ جاز را از سراسر دنیا به این جشنواره دعوت می‌کنند. در طول مدت این جشنواره تعداد زیادی از گروه‌های موسیقی و علاقه‌مندان موسیقی جاز گردهم می‌آیند و شهر حال‌وهوای خاصی پیدا می‌کند.

در باتومی چه غذاهایی بخوریم؟

تنوع غذایی باتومی نیز مانند تفلیس است، تلفیقی از عادت‌های غذایی گرجی، ترکی و حتی ایرانی. در باتومی هم بخش بیشتر غذاها با گوشت، خمیر و سبزیجات پخته می‌شوند. علاوه بر این چون این شهر ساحلی است غذاهای دریایی در آن جایگاه خاصی دارند و می‌توان انواع غذاهای دریایی را در این شهر خورد.برای آن که بتوان با ذائقه غذایی مردم محلی باتومی آشنا شد بهتر است رستوران‌های کوچک و محلی را هم امتحان کرد، گاهی در این رستوران‌های محلی و کوچک غذایی ارایه می‌شود که مزه‌اش برای همیشه در یادتان می‌ماند.

سوغات باتومی

گردشگران هر مقصد گردشگری می‌خواهند یادگاری از شهری که رفته‌اند داشته باشند. خوشبختانه مسافران باتومی از این شهر می‌توانند با دست پر برگردند. مهم‌ترین نماد باتومی و شهرهای دیگر گرجستان کانتاسی است. کانتاسی جام نوشیدنی به شکل شاخ گاو است که با نقش‌ونگارها مزین شده است. انواع این جام را با کاربری‌های مختلف را می‌توانید در فروشگاه‌های شهر دید.

علاوه بر این نوعی کلاه نمدی به نام پاپاک که از پشم گاو و بز کوهی تهیه می‌شود هم از دیگر سوغاتی‌ های باتومی است. همچنین باتومی به شکلات‌های دست‌ساز هم معرف است. انواع شکلات هم می‌تواند سوغاتی به صرفه‌ای از باتومی باشد.

مراکز خرید باتومی

گرجستان برخلاف ترکیه خیلی جای خرید نیست. شاید یکی از دلایلش این است که صنعت پیشرفته‌ نساجی و چرم ندارد و بنابراین بازار خوبی برای خرید لباس و کیف‌ و کفش به حساب نمی‌آید. برای همین بیشتر اجناسی که در مراکز خرید باتومی پیدا می‌شوند، کالاهای برندهای بین‌المللی و کالاهای وارداتی از ترکیه هستند. اما به هر حال برای خرید مراکز زیر از بهترین‌ها در باتومی هستند:

متروسیتی فوروم

متروسیتی فوروم بزرگ‌ترین مرکز خرید باتومی است. این مرکز علاوه بر فروشگاه‌ها و بوتیک‌های رنگارنگ و متنوع، به فضای بازی بچه‌ها، فودکورت، سینما و سالن بولینگ نیز مجهز است.

مرکز خرید باتومی

مرکز خرید باتومی در مرکز این شهر قرار دارد و از تمام نقاط شهر به راحتی می‌شود به آن دسترسی داشت. این مرکز خرید، هتلی دارد که در صورت اقامت در آن، می‌توانید از استخر بزرگ و زیبا، سونا و جکوزی و سالن فیتنس آن استفاده کنید.

بازارهای فروش جواهرات

بازارهای Universal Stock و Gold Stock که به‌ترتیب در خیابان‌های نُهم آوریل و لِرمونتُوی واقع شده‌اند، بازارهای مخصوص فروش جواهرات‌اند. خرید یک تکه جواهر یادگاری برای خودتان یا کسی که بسیار دوستش دارید، خالی از لطف نیست.

نکات مهم برای گردشگری در باتومی

خودرویی کرایه کنید و جاده‌های کوهستانی اطراف شهر را سیاحت کنید.

سوار بر تله‌کابین آرگو مناظر زیبای کوه، دریا و شهر را تماشا کنید.

در فصول گرم سفر می‌کنید، در ساحل سحرآمیز تنی به آب بزنید.

از خوردن و تست کردن غذاهای محلی و گرجی غافل نشوید.

 

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

    تلفن تماس : 09120149115