شنبه تا 5 شنبه از ساعت 9 تا 17
09120149115 02188307019
02188307019
09120149115

درمان های گوش وحلق وبینی

 

کاشت حلزون گوش یک عمل جراحی است که طی آن یک وسیله با فناوری پروتز عصبی داخل گوش کاشته می شود. این وسیله می تواند صداها را تشخیص داده و به افرادی که با افت شنوایی کم یا متوسط مواجه شده اند؛ کمک کند تا صداها را بهتر بشنوند. حلزون گوش کاشته شده صدای آکوستیک نرمال را در فرایند شنوایی، با شنوایی الکتریکی جایگزین کرده و در حقیقت تشخیص صدا با این وسیله به صورتی است که صوت به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شود که مستقینا عصب شنوایی را تحریک میکند. مغز کم کم با این روش جدید شنیدن سازگار می شود و می تواند سیگنال های الکتریکی را به صورت صوت یا صحبت کردن تشخیص دهد. برخلاف سمعک ها که فقط شدت صدا را افزایش میدهند؛ کاشت حلزون گوش یک راه فرعی برای انتقال سیگنال‌های صوتی به عصب شنوایی ایجاد کرده و از بخش های آسیب دیده گوش می گذرد.

چه کسانی کاندید انجام کاشت حلزونی گوش هستند؟


کاشت حلزونی گوش یک وسیله الکترونیکی است که می تواند تاحدودی شنوایی را به فرد باز ‌گرداند. این روش می‌تواند برای افرادی که افت شنوایی شدیدی به علت آسیب دیدگی گوش داخلی دارند یا کسانی که استفاده از سمعک تاثیر چندانی در شنوایی آنها ندارد؛ موثر باشد

چرا عمل کاشت حلزون گوش انجام می شود؟


کاشت حلزون گوش می تواند در برقراری ارتباط را برای شما آسانتر کرده و کیفیت زندگی بیمارانی که با افت شنوایی شدید مواجه هستند و حتی با استفاده از سمعک نیست به درستی نمی شنوند؛ ارتقا بخشد. کاشت حلزون گوش در هر دو گوش به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده درمانی برای افرادی که افت شنوایی شدید دارند؛ مخصوصا کودکان و نوزادانی که در حال یادگیری صحبت کردن یا یادگیری زبان هستند؛ مفید است. بزرگسالان و کودکانی که شنوایی خود را بعد از آموختن زبان از دست داده اند نیز می توانند از کاشت حلزونی گوش بهره ببرند.


پیش از فرایند کاشت حلزون گوش انتظار چه اقداماتی را باید داشته باشیم؟


مراقبتهای اولیه که پزشک از بیمار جهت کاشت حلزونی گوشت انجام می دهد شامل تست گوش، بینی و گلو به منظور تایید مناسب بودن عمل کاشت حلزونی گوش برای بیمار است. این آزمایشات شامل تست گوش داخلی، میانی و خارجی به منظور تشخیص نشانه هایی از عفونت یا غیر نرمال بودن انجام تست های مختلف شنوایی مانند ادیوگرام، تست شنوایی با استفاده از سمعک، ارزیابی ساختار گوش داخلی و میانی با انجام سی تی اسکن می شود.

کاشت حلزونی گوش معمولا تحت بیهوشی کامل انجام می گیرد. بنابراین بیمار حین انجام عمل هوشیار نیست. به همین علت ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که مصرف برخی از داروها را پیش از عمل جراحی قطع کند و همچنین دستورالعمل هایی برای آماده شدن پیش از عمل جراحی به آنها توصیه کند.


بعد از انجام کاشت حلزون گوش چه چیزی در انتظار بیمار است؟


پس از کاشته حلزون گوش بیمار ممکن است احساس سرگیجه داشته باشد. معمولا بیماران همان روز عمل یا یک روز بعد از آن میت وانند از بیمارستان مرخص شده و پس از یک هفته برای کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کنند. حلزون گوش کاشته شده پس از ۲ تا ۶ هفته از انجام عمل جراحی، فعال می شود چون ابتدا محل عمل باید کاملا بهبود یابد و سپس حلزون گوش را فعال کرد. پس از فعال شدن حلزون گوش کاشته شده باید به مغز فرصت داد تا معنای صداهایی که می شنود را تشخیص دهد.

مقایسه هزینه کاشت حلزون گوش در ایران با سایر کشورها


هزینه نهایی عمل کاشت حلزونی گوش به کیفیت وسیله کاشته شده، تجربه جراح، تعداد روزهایی که بیمار در بیمارستان مانده و تحت نظارت قرار گرفته و در نهایت تست هایی که پیش از عمل جراحی روی او انجام شده؛ بستگی دارد.
ایمپلنت های حلزون گوش کمی گرانتر از سمعک هستند. هزینه متوسط کاشت حلزون گوش در آمریکا حدود ۵۰ هزار دلار و در اروپا حدود ۳۰ هزار دلار است. البته اکثر بیمه های درمانی این عمل جراحی را پوشش می دهند. کشورهایی مانند هند، ترکیه و ایران در آسیا این عمل جراحی را انجام می دهند. هزینه انجام عمل جراحی در کشور ترکیه بین 18,000 هزار تا 27,000 دلار، در هند بین ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار و در ایران کمتر از 5,000 دلار است. می توان گفت ایران ارزان ترین کشور برای انجام کاشت حلزون گوش با بهترین کیفیت در جهان است.

چرا ایران ؟


طی سال‌های گذشته مراجعه بیماران از خارج از کشور به منظور انجام عمل کاشت حلزون گوش به ایران بسیار زیاد شده است. ایران اولین کشور آسیایی و همچنین یکی از معدود کشورهایی در جهان است که از پیشرفته ترین تکنولوژی های عمل های جراحی درمان گوش و شنوایی استفاده می‌کند. در حال حاضر ۱۱ مرکز درمانی در ایران عمل کاشت حلزون گوش را انجام میدهند.
انجام عمل جراحی کاشت حلزون گوش در بیمارستان های مدرن توسط متخصصان حرفه ای، آمار این عمل جراحی را به بیش از 1500 عمل در ایران رسانده است. بدیهی است که پایین بودن هزینه این عمل در ایران نسبت به کیفیت و درصد موفقیت بالای آن، در جذب بیماران خارج از کشور تاثیر بسزایی داشته است.

تلفن تماس : 09120149115