شنبه تا 5 شنبه از ساعت 9 تا 17
09120149115 02188307019
02188307019
09120149115

درمان های قلب



کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت ( ICD)  یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که داخل سینه بیمار کاشته می‌شود و از مرگ ناگهانی به علت حمله قلبی در اثر تپش شدید قلب یا tachycardias ؛ جلوگیری می کند. کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD) می تواند روی ضربان قلب نظارت داشته باشد. دستگاه ICD تقریبا دستگاه شبیه به پیس میکر است اما شوک الکتریکی بزرگتری را به قلب می فرستد که موجب می شود مجدداً شروع به پمپاژ خون کند. در برخی از دستگاه ها پیس میکر و  ICD همزمان با هم کار گذاشته شدند.

نمایشگر ویدیو

00:00
01:52

ضربان ساز Cardioverter قابل کاشت (ICD)

برای ترمیم ریتم طبیعی قلب و جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی ، می توان یک دستگاه قلبی قابل کاشت یا ICD کاشت. نحوه کاشت ICD و کار با آن نمایش داده می شود.


آیا ICD همان پیس میکر است؟


اکثر آریتمی های قلبی در نتیجه مشکلات سیستم الکتریکی قلب است. اگر آریتمی جدی باشد احتمالا نیاز دارید که از پیس میکر قلبی یا  ICD استفاده کنید. این دو دستگاه با هم متفاوت هستند اما نحوه کاشت آنها در قفسه سینه با یک عمل جراحی تقریبا مشابه انجام می گیرد. معمولا  ICD ها می توانند به عنوان پیس میکر نیز به کار روند اما پیس میکر ها توانایی ارسال شوک الکتریکی به اندازه  ICD را ندارند. در حال حاضر انواع جدیدی از  ICD اختراع شده اند که زیر پوست کار گذاشته می شوند و عملکردی مشابه با  ICD های قدیمی دارند.


چه کسانی کاندید استفاده از ICD هستند؟


کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD) معمولا برای درمان افرادی که در خطر حمله قلبی در آینده قرار دارند؛ کاشته می شوند. اگر ICD تشخیص دهد که ضربان قلب از حالت عادی خارج شده و برای بیمار خطرناک است یک شوک الکتریکی به قلب می فرستد و قلب را مجبور کند که دوباره خون را پمپاژ کند. این شوک الکتریکی معمولاً موجب می شود ضربان قلب به حالت نرمال برگردد.

در صورتی که ضربان قلب در بطن به طور غیر طبیعی پایین باشد و خطر مرگ برای فرد داشته باشد؛ بیمار نیاز به کاشت  ICD دارد. همچنین در صورتی که به حمله قلبی دچار شده باشید ممکن است پزشک متخصص قلب و عروق کاشت  ICD را برای شما تجویز کند.


هدف از نصب ICD در بدن چیست؟


کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD)  میتواند ضربان های غیر طبیعی قلب را تشخیص داده و در صورت نیاز پالس های الکتریکی برای تنظیم ضربان قلب بفرستد. ICD با پیس میکر تفاوت دارد اما این دستگاه نیز برای کمک به کنترل ضربان قلب غیر طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.


پیش از کاشت ICD مانند سایر عمل های جراحی که برای درمان بیماریهای قلب و عروق انجام می گیرد؛ گرفتن آزمایش خون و همچنین عکسبرداری با اشعه ایکس از ناحیه قفسه سینه برای بررسی شرایط بیمار و تشخیص اختلالات قلبی و عروقی او انجام می گیرد.


چه مدت پس از کاشت ICD بیمار بهبود می یابد؟


روند بهبودی پس از کاشت  ICD در هر بیمار متفاوت است و نمی توان دقیقا مشخص کرد که زمان ریکاوری چقدر است. به طور معمول یک روز پس از انجام عمل جراحی کاشت  ICD بیمار ترخیص شده و به خانه فرستاده می شود. هرچند درمان‌کامل زمان بیشتری می‌برد و معمولاً بیمار بین ۴ تا ۶ هفته بعد از کاشت ICD به زندگی عادی باز می گردد.

پس از کاشت  ICD بیمار ممکن است احساس ناراحتی، سوزش و درد در ناحیه قفسه سینه داشته باشد. سردرد نیز از عوارض جانبی کاشت  ICD است. مشاهده کبودی یا تغییر رنگ اطراف ناحیه کاشت  ICD طبیعی است. پس از کاشت  ICD می ‌توانید به طور معمول غذا بخورید و بنوشید احتمالا پرستار در صورت نیاز، هنگام خوردن و نوشیدن به شما کمک می کند.


هزینه کاشت ICD


عمل کاشت  ICD در کشورهای آسیایی و همجوار مختلفی از جمله هند، ترکیه و سنگاپور انجام می گیرد و هزینه انجام این عمل در این کشورها به طور متوسط حدود ۵ هزار دلار است در صورتی که انجام همین عمل در آمریکا حدود ۲۷ هزار دلار هزینه دارد.

ایران جزو کشورهایی است که عمل کاشت  ICD را در بیمارستان های مختلف دولتی و خصوصی انجام می دهد. بیمه های درمانی، عمل کاشت ICD را پوشش می دهند؛ به همین علت هزینه ی آن در ایران بسیار پایین است. هزینه انجام کاشت ICD برای بیماران خارجی نیز در ایران حدود یک سوم هزینه ای است که در کشور خود باید برای انجام این عمل جراحی صرف کنند.

با اینکه عکل کاشت ICD در ایران توسط مجرب ترین متخصصان قلب و عروق در بیمارستان های مدرن و پیشرفته انجام می گیرد؛ اما هزینه آن به نسبت سایر کشورها بسیار ارزان است. بالاترین نرخ انجام کاشت ICD در ایران حدود 3000 دلار است که حتی از سایر کشورهای آسیایی و همجوار نیز کمتر می باشد.


کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت ( ICD) یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که داخل سینه بیمار کاشته می‌شود و از مرگ ناگهانی به علت حمله قلبی در اثر تپش شدید قلب یا tachycardias ؛ جلوگیری می کند. کاردیوورتر – دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD) می تواند روی ضربان قلب نظارت داشته باشد. دستگاه ICD تقریبا دستگاه شبیه به پیس میکر است اما شوک الکتریکی بزرگتری را به قلب می فرستد که موجب می شود مجدداً شروع به پمپاژ خون کند. در برخی از دستگاه ها پیس میکر و ICD همزمان با هم کار گذاشته شدند.

نمایشگر ویدیو

 

 

تلفن تماس : 09120149115