شنبه تا 5 شنبه از ساعت 9 تا 17
09120149115 02188307019
02188307019
09120149115

درمان های مغزواعصاب

عمل جراحی اسپاینال فیوژن یا فیوژن نخاع کمری (Lumbar spinal fusion)چیست؟


اسپاینال فیوژن یا خشک کردن مهره ها، عمل جراحی است که برای تصحیح مشکلاتی که در مهره های ستون فقرات به وجود آمده مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل جراحی در حقیقت نوعی فرآیند جوش دادن استخوان هاست و ایده اصلی آن نیز بر مبنای جوش دادن دو یا چند مهره ستون فقرات به یکدیگر است تا به شکل یک استخوان مستقل و پایدار دربیاید. از روش فیوژن نخاع کمری برای از بین بردن درد هنگام حرکت یا حفظ پایداری ستون فقرات استفاده می شود. جراحی فیوژن زمانی توسط پزشک توصیه می شود که بتواند محل دقیق درد را در ستون فقرات شما مشخص کند. برای این کار احتمالا از عکسبرداری توسط اشعه ایکس یا سی تی اسکن و تصاویر MRI استفاده می شود.

عمل جراحی اسپینال فیوژن چطور انجام می گیرد؟


عمل جراحی فیوژن نخاع کمری توسط جراح ستون فقرات ارتوپدی انجام می گیرد. جراح برای متصل کردن دو یا چند مهره ستون فقرات باید از پیوند استخوان استفاده کند. معمولا استخوان مورد نیاز برای جوش دادن مهره های ستون فقرات از بدن خود بیمار (استخوان ناحیه لگن به نام ایلیاک وی) گرفته می شود در غیراینصورت از استخوان یک اهدا کننده (آلوگرافت) برای عمل پیوند استخوان اسپاینال فیوژن استفاده می شود. روش عمل فیوژن نخاع کمری به این صورت است که جراح، دیسک بین مهره ها را برداشته و استخوان را به صورت یک تکه بزرگ به جای دیسک قرار می دهد. البته چون اسپاینال فیوژن معمولا برای دو یا تعداد محدودی از مهره ها به کار می رود؛ حرکت و انعطاف پذیری ستون مهره ها تحت تاثیر این عمل قرار نمی گیرد و پس از بهبودی کامل بیمار می تواند مثل قبل به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد.

اسپاینال فیوژن برای چه بیماریهایی انجام می شود؟


اسپاینال فیوژن به این دلیل انجام میشود که ستون فقرات (مهره ها) بدلیل آسیب دیدگی حرکات ناخواسته داشته باشند و یا بدلیل درد زیاد، نیاز باشد که ستون فقرات در جای خود ثابت نگه داشته شود. اصلی ترین بیماریهایی که نیاز به عمل جارحی خشک کردن مهره ها دارند؛ عبارتند از:

  1. دژنرسانس دیسک بین مهره ای (Degenerative disk disease)
  2. اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره های کمری (Spondylolisthesis)
  3. تنگی کانال نخاع (Spinal stenosis)
  4. کژپشتی یا اسکولیوز (Spinal stenosis)
  5. شکستگی در ستون فقرات
  6. عفونت مهره ها
  7. دیسک کمر

تومور در ناحیه ستون فقرات

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان پس از انجام عمل جراحی اسپاینال فیوژن چقدر است؟


بعد از انجام عمل جراحی اسپاینال فیوژن معمولاً بیمار باید ۲ تا ۳ روز در بیمارستان بستری شود که البته این مدت زمان بستگی به محل دقیق انجام عمل و همچنین طول مدت عمل جراحی دارد. احساس درد و ناراحتی پس از عمل جراحی در ناحیه کمر طبیعی است اما می توان آن را طبق نظر پزشک با تزریق یا مصرف مسکن ها تسکین داد. البته پس از مرخص شدن از بیمارستان، برای انجام فعالیت های سنگین مانند دویدن، کوه نوردی و حتی رانندگی بهتر است حدود 6 هفته تا بهبودی کامل صبر کنید.

هزینه انجام عمل جراحی اسپاینال فیوژن در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر چقدر است؟


عمل جراحی اسپاینال فیوژن در ایران در بهترین مراکز درمانی مانند بیمارستان مصطفی خمینی، بیمارستان پاستورنو و بیمارستان ابن سینا توسط متخصصین مجرب و حرفه ای انجام می گیرد. با وجود این که هزینه عمل جراحی فیوژن نخاعی کمر در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است درصد موفقیت آن فوق العاده بالاست. در جدول زیر هزینه عمل جراحی اسپاینال فیوژن در ایران با چند کشور هم طراز از لحاظ تکنولوژی انجام این عمل مقایسه شده است:

 

ایران

ترکیه

هند

امریکا

11,000تا 8,000

دلار

14,000تا 10,000

دلار

12,000تا 10,000

دلار

36,000تا 20,000

دلار

چه عواملی روی هزینه نهایی عمل جراحی اسپاینال فیوژن موثر است؟


  • روش درمان و انجام جراحی
  • نوع بیهوشی به صورت موضعی یا کامل
  • درمانهای تکمیلی که قبل یا بعد از عمل جراحی انجام می گیرد
  • نوع پوشش درمانی
  • مخارج بستری بودن در بیمارستان
  • نوع اسبابی که داخل بدن گذاشته می شود ( هوک ها، پیچ ها و میله ها)
  • مواد پیوند استخوانی
  • اتفاقات پیش بینی نشده که مدت بستری در بیمارستان را افزایش دهند.
  • عمل جراحی اسپاینال فیوژن در چه کشور هایی از خاورمیانه و آسیا انجام می گیرد؟


    • با توجه به اینکه عمل جراحی اسپاینال فیوژن نیاز به تخصص و تجربه کافی جراح و همچنین تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته در اتاق عمل دارد؛ اکثر کشورهای خاورمیانه قادر به انجام این عمل جراحی در کشور خود نیستند. می توان گفت ایران جزو معدود کشورهایی از خاورمیانه است که تکنولوژی و تخصص عمل جراحی اسپاینال فیوژن را با درصد موفقیت بالا دارا است. بسیاری از بیماران کشورهای همسایه مانند عراق افغانستان و آذربایجان و دبی و سایر کشورهای عربی خاورمیانه که از مشکلات کمر و ستون فقرات رنج می‌برند برای انجام عمل جراحی اسپاینال فیوژن به ایران می آیند تا توسط پزشکان متخصص ما درمان شوند.
    • از معدود مراکزی که عمل جراحی اسپاینال فیوژن را در کشور های همسایه ما انجام می دهند می توان به بیمارستان خصوصی جادیرا (Jadira Private Hospital) در بغداد عراق و همچنین بیمارستان تخصصی اسپاین (Spine Specialty Hospital) در بصره عراق اشاره کرد. در حال حاضر بیمارستان تخصصی که عمل جراحی اسپاینال فیوژن را در کشورهایی مانند افغانستان یا آذربایجان انجام دهد وجود ندارد.
    • از دیگر کشورهای آسیایی که عمل جراحی اسپاینال فیوژن انجام می‌دهند میتوان به کره جنوبی، تایلند، ترکیه، مالزی، سنگاپور، اردن و هند اشاره کرد. از میان این کشورها هزینه درمان و عمل جراحی اسپاینال فیوژن در ایران حدود ۱۰ هزار دلار و از همه کمتر است. در حالی که به عنوان مثال هزینه انجام عمل جراحی در کره جنوبی از سایر کشورهای آسیایی بیشتر و حدود ۱۷ هزار دلار است.

تلفن تماس : 09120149115