شنبه تا 5 شنبه از ساعت 9 تا 17
09120149115 02188307019
02188307019
09120149115

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است.این کشور از شرق با روسیه،درشمال با بلاروس ،از غرب با لهستان،اسلوواکی و مجارستان،از جنوب غربی با رومانی و مولداوی هم مرز است و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد پایتخت آن شهر کی اف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می باشد.

نوع حکومت ،جمهوری بوده و از 24 استان تشکیل شده است. دارای یک بخش خودمختار (کریمه)نیز می باشد.پس از فروپاشی شوروی،این کشور بعد از روسیه دارای بزرگترین ارتش اروپاست. دین رسمی این کشور مسیحیت می باشد.

پایتخت(وبزرگترین شهر)کی اف

زبان رسمی اوکراینی

نوع حکومت جمهوری- جینیوکراسی

استقلال از اتحاد جماهیر شوروری 24 اوت 1991

مساحت 603،268کیلو متر مربع (44ام)جینیو آبها٪7

جمعیت 42،541،633 نفر(32مین کشور جهان)

واحد پول گریونا(UAH)

دامنه اینترنتی ua.

پیش شماره تلفنی 380+

 

جنگ جهانی دوم

باشروع جنگ جهانی دوم  این کشور از 1941تا 1944 در اشغال آلمان بود.

استقلال اوکراین

23 اوت 1991 اوکراین استقلال خود را اعلام کرد. ایران 25دسامبر 1991 به عنوان اولین کشور استقلال اوکراین به رسمیت شناخت. پس از فرو پاشی شوروی ، اقتصاد آن کشور به سمت مالکیت خصوصی و بازار آزاد حرکت کرد.

این روند انتقالی برای برای خانوار های اوکراینی که اغلب فقیر بودند و هیچگاه فعالیت اقتصادی خصوصی را تجربه نکرده بودند بسیار سخت بود.

برعکس جمعیت کشور که در آن در اوج بود، اقتصاد اوکراین دوران فلاکت را سپری می کرد. پس از فروپاشی شوروری، رشد اقتصادی این کشور تا یک دهه به صورت پیاپی منفی بود.فقر روز بروز گسترده تر می شد، تورم سرسام آور اعتماد به پول ملی را از بین برده بود.

و حتی گاهی معاملات به شکل پایاپای انجام می شد. برای مثال در سال 1993 قیمت ها بیش از 100 برابر شدند. یک همبرگر که در آغاز سال 1 کوپن(واحد پول پیشین ) قیمت داشت در پایان همان سال 101 کوپن شده بود. سال بعد یعنی سال 1994 رشد اقتصادی این کشور منفی ٪22سقوط کرد.

حکومت و سیاست

نظام سیاسی اوکراین، جمهوری ترکیب شده نیمه پارلمانی، نیمه ریاست جمهوری است که در آن قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه مستقل می باشند و رئیس جمهور در یک انتخابات عمومی برای 5سال به عنوان رئیس دولت انتخاب می شود.

در دور دوم انتخابات سال 2010،ویکتور بانکویچ با پیشی گرفتن از رقیب خود، یولیا تیموشنکو ریاست جمهوری اوکراین شده و میکولا آزارف به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

نظامی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ،اوکراین صاحب 780000 سرباز در خاک خود و سومین زرادخانه تسلیحات هسته ای در جهان شد. در ماه می 1992 در حالی که اوکراین با تحویل تسلیحات هسته ای خود به روسیه برای دفن موافقت کرده بود، پیمان کاهش سلاح ها را امضا نمود تا به عنوان یک کشور بدون سلاح اتمی به عضویت در پیمان نامه منع گسترش سلاح های هسته ای در آید.

در دوران کوما، اوکراین این پیمان را در سال 1994 به تصویب رساند و در سال 1996 به یک کشور فاقد سلاح اتمی تبدیل شد. اوکراین تاکنون کشوری بدون تسلیحات اتمی شناخته شده است.

جغرافیا

اوکراین با 603،550 کیلومتر مربع مساحت و 2،782 کیلومتر خط ساحلی چهل و چهارمین کشور بزرگ و پس از روسیه دومین کشور وسیع در اروپا است.

این کشور از زمین های مسطح و دشت های حاصلخیز(یا استپ)تشکیل شده است. که از میان آن ها رودخانه هایی چون دنیپر، سورسکی دونتس، دنیستر و بوگ جنوبی می گذرند. و به دریای سیاه و دریای کوچک آزوف منتهی می شوند. درجنوب غربی اوکراین دلتای رود دانوب در مرز این کشور با رومانی قرار گرفته است. تنها کوه های این کشور بخشی از رشته کوه های کارپات می باشد. که بلندترین نقطه آن در اوکراین ،کوه هورلا است. که 2،061 متر ارتفاع دارد و در شبه جزیره کریمه نیز رشته کوه های کریمه تا ساحل جنوبی کریمه امتداددارد.

دارای آب و هوای معتدل قاره ای است،هر چند در سواحل جنوبی کریمه شرایط آب و هوایی مدیترانه ای وجود دارد.بارش باران در نقاط مختلف اوکراین متفاوت است،بطوری که بیشترین میزان بارش در شمال و غرب این کشور صورت می گیرد و کمترین میزان بارش در شرق و جنوب شرقی است.

اقتصاد

در زمان شوروی، دومین اقتصاد بزرگ اتحاد جماهیر شوروی بود و یک بخش صنعتی و کشاورزی مهم به حساب می آمد.پس از فروپاشی شوروی،نظام اقتصاد با برنامه این کشور به سمت یک اقتصاد بازاری تغییر کرد که روند این انتاقل بیشتر افراد جامعه که دچار فقر بودند،بسیار دشوار بود.پس از فروپاشی شوروی اقتصاد اوکراین به شدت محدود شده و زندگی برای افراد معمولی بسیار دشوار بود.

آموزش

طبق قانونی اساسی ،تمام شهروندان اوکراینی از تحصیل رایگان برخوردار هستند.  دارای دانشگاه های بیشمار و تنوع رشته بسیار زیاد است و رشته هایی مانند مکانیک،برق کاملا کاربردی و هدفمند تدریس میشود.دانشگاه های اوکراین دارای امکانات کامل و با تکنولوژی روسی و به سبک روسی کلیه رشته ها تدریس می شود.

فرهنگ و زبان

زبان مردم اوکراین از گروه زبان های اسلاو شرقی است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد.به عبارت دیگر لغات مورد استفاده در زبان اوکراینی بیشتر بر گرفته از زبان لهستانی است با دستور زبان روسی.زبان روسی رواج بیشتری در زبان اوکراینی دارد. الفبای زبان اوکراینی نظیر زبان روسی سیریلیک می باشدو تفاوت میان انها بسیار اندک است.

ادبیات ،موسیقی و رقص

موسیقی در این کشور با تاریخی طولانی و تاثیرگذار،بخش عمده ای از فرهنگ این کشور را تشکیل می دهد.از موسیقی بومی سنتی تا موسیقی کلاسیک و مدرن راک،اوکراین لیست بلندی از موسیقی دان های برجسته ای چون چایکوفسکی و اوکانالزی را در سطح بین المللی شناسانده است.

صنعت گردشگری

در رتبه بندی سازمان جهانی گردشگری، از نظر تعداد گردشگران جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است.همچنین عجایب هفت گانه اوکراین از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این کشور می باشند.که از هفت بنای تاریخی و فرهنگی تشکیل شده است و شهر های مهم توریستی آن کریمه ،کی اف و خارکفمی باشد.

اگر قصدسفر به این کشور زیبا، برای سیاحت یا تحصیل را دارید می توانید از خدمات سفر ما در شرکت سیاحت ماندگار بهره مند شوید.

 

تلفن تماس : 09120149115